Pagi yg segar - langkah pertama

Monday, December 14, 2009

Assalamualaikum...

Pagi tadi aku bangun dgn satu semangat baru... maklumla... malam tadi jumpa dgn member seperjuangan... berjuang utk financial freedom... byk info aku dapat...

Ok la.. nnti la di lain topik aku cerita.... kali ni aku nak cerita langkah pertama aku utk ke arah kebebasan kewangan ni... sebelum tu aku nak terangkan kt sini yg masa bujang2 dulu aku ada beli 2 buah rumah... 1 kos sederhana rendah dan satu lagi kos rendah.... kat Tmn Medan satu dan kat Damansara 1.... ini ikut kawan le beli.... main belasah je.. beli kat developer... alhamdulillah masa aku beli tu mmg aku tak keluar duit pon... 100% loan... rumah Taman medan tu installment rm670... dan yg kos rendah kt Dsara tu rm275.... Rumah siap je.. aku carik penyewa... untuk Taman medan tu aku kasik sewa rm550... dan satu lagi tu aku sewakan rm350... mmg ikutkan aku kene topup utk bayar rumah taman medan tu... harga beli rm86k... dalam 4 thn jugak la kerja aku men'topup' bayar installment setiap bulan... tu belom maintenance lagi tu... sampai la awal tahun 2009... tahun ni la... aku jumpa member aku Yen ( yg aku mention nama dia sebelum ni - ejen hartanah)... aku cakap nak jual rumah aku kt Tmn Medan tu.. sebab malas nak topup byr installment...

Dia pon cakap.. OK... jumpa dia masa lain... senang dia nak terangkan pasal jual rumah tu.... so ada masa lapang aku jumpa dia... dia tanya aku kenapa nak jual rumah... aku kata la nak pakai duit utk beli tanah.. cita2 aku nak buat umah banglo.. huhu... pastu dia pon cakap yg aku tak perlu jual rumah utk dapat duit.... dia pon cerita... aku pon dengar... mmg menarik.. maklum la aku ni buta pasal kewangan ni...

Hasilnya... dr rumah Tmn Medan tu... aku dapat rm25K.. rumah still aku punya... installment dah jadik rm375 sebulan... huhu dah jadik positif cashflow.... dan rumah Dsara tu aku dapat rm16k.. juga rumah masih milik aku... installment jadik rm260... hahaha... menarik kan....

Lain kali aku cerita macam mana proses ni... aku nak buat keje pula... maklum la keje makan gaji... huhu.... wassalamm-

0 comments:

Post a Comment