Lawyer...

Friday, May 7, 2010

Assalamualaikum...

Kali ni aku nak cerita pasal lawyer pulak....

Memandangkan... dah ada antara kawan2 yg join kursus baru2 ni dah dpt rumah... dan dlm proses nak beli.... so.. aku cerita skit pasal lawyer....

Untuk pembelian rumah.... ada 2 perjanjian kene buat.....
1. SnP agreement - antara kita dgn seller
2. Loan agreement - antara kita dgn bank

Utk proses agreement ni... kita perlukan lawyer utk buat...

Utk SnP... ciri2 lawyer yg kita bole appoint adalah bebas... iaitu.. tidak perlu jadi panel bank yg kita pinjam. kalo panel bank pon bole jugak...

Utk Loan ... ini mesti lah dr senarai panel bank tersebut...

Kita sebagai pelanggan berhak meminta lawyer yg kita mahu.... tp mesti memenuhi ciri2 kt atas... atau kalokita nak serahkan je pada bank utk carikan lawyer pon bole...

Permasalahannya di sini ialah... ke'efisen'nan lawyer2 itu sendiri.... kalo diorg buat kerja bagus dan laju.... bermakna.. cepatlah selesai urusan2 tu.. dlm erti kata lain.. cepat la kita dpt duit ( kalo ada lebihan mark up la).... tapi kalo lawyer tu kerja lembab... keadaan akan jd sebaliknya....

ye le... berdasarkan pengalaman aku... lawyer yg bank appointkan utk aku... kerja lembab betul... nak siapkan draft SnP pon lebih sebulan... pastu... bila kita dah sign sume... ada silap pulak... nak kene buat semula.... nak buat semula pulak... makan masa lama lagi... aku plk jadi tension...
Nak buat cemana... terpaksa la... tunggu... rumah2 lain yg lewat dibeli pon... dah settle... isk.. isk.. sakit hati pon ada...
Ini la pengalaman aku bila guna lawyer yg kita tidak tahu reputasinya....

berbanding dgn lawyer yg kita tahu dr kawan2... di rekomen kan oleh kawan2... 2 bijik rumah aku aku serahkan tugas pada lawyer ni.... mmg kerja diorg bagus... cepat... lawyer pon org Melayu... jadi senang nak borak2... explaination diorg pon bagus... kasi nasihat pasal pembelian property... apa yg perlu buat... apa yg perlu di elak....

So.. kesimpulannya... kalo korang ada kenal lawyer yg mmg korang tahu mcm mana kerja diorg... lebih baik la.. korang serahkan kerja SnP agreement tu pada diorg.... pasal lawyer Loan agreement tu... slalunya... lawyer Snp akan kasi kawan2 diorg jugak mengikut bank mana korang buat loan... ye la kan.. loan agreement mesti la panel pada bank korang tu... jadi urusan lawyer akan jadi senang sbb antara lawyer tu diorg dah kenal... senang nak follow up....

kalo sesapa antara korang...atau ada sedara mara .. kawan2 korang yg nak membeli rumah dan perlukan lawyer yg bagus... bole hubungi aku... aku kasi contact lawyer tu... yg best nya... cara pembayaran lawyer fee... bole kaw tim....

Ok... itu saja utk kali ini....

wassalam...

1 comments:

Anonymous said...

"diskaun tidak dibenarkan"hehe selalu nampak kat pintu dpn lawyer heheh

Post a Comment