MRTA dan MLTA lagi...

Wednesday, May 19, 2010

Assalamualaikum...

Selamat hari Rabu... semoga hari2 anda penuh ceria....

Kali ni aku cerita lagi pasal MRTA dan MLTA.... sebab mungkin ada antara korang yg masih belum faham atau betul2 faham pasal kedua2 benda ni....

Kalo korang pegi apply loan rumah nnti... dalam borang application tu ada bahagian utk kita tick sama ada nak amik MRTA atau tidak... selalunya officer bank tak tanya sama ada kita nak atau tidak... kalo kita senyap je... diaorg assume korang nak amik MRTA tu skali....

Ok.. sekali aku tuliskan pasal benda ni.. sebab bagi aku benda ni penting pada sesiapa yg nak buat property investment...

1.Katakan lah... korang ada 5 buah rumah... dan setiap rumah korang amik MRTA.. bermakna korang ada 5 MRTA... huhu... berbanding dgn MLTA.. korang bole cover 5 buah rumah tu dgn hanya 1 MLTA...

2.Dan bila korang nak Refinance rumah2 tu... korang kene ambil semula MRTA yg lain.. sebab MRTA yg sebelum tu dah tk valid.... berbanding dgn MLTA... bila korang Refinance rumah... tak perlu amik MLTA baru selagi MLTA tu bole cover jumlah loan korang...

3. katakan lagi.. korang refinance rumah... masa tu usia dah 45thn... korang kene amik MRTA baru kan... dan bayaran MRTA tu bergantung pada umur kita... so.. makin tua.. makin tinggi bayarannya... berbanding dgn MLTA.. korang still bayar sama seperti korang amik MLTA dulu...

4. bayaran MRTA akn dimasukkan sekali dlm loan kita... so bayar skali dgn loan... berbanding dgn MLTA... kene bayar bulan2.. dan MLTA adalah tinggi bayarannya dr MRTA...

5. Katalah MRTA korang selama 30thn... sehingga abis tempoh tu... korang tak dapat pulangan apa2 pon.... berbanding dgn MLTA... korang still dapat duit bila smpi tempoh matang bergantung pada cover2 yg korang amik...

dan perbandingan2 lain.. korang bole baca dlm topik lepas... malas aku nak taip... huhu...

So.. korang bole fikir sendiri nak pilih mana satu.... tetapi bagi aku... utk Investment... MLTA adalah pilihan tepat...

Mana nak buat MLTA?... bole calling2 aku.... aku bole tunjukkan ilustrasi secara detail... dan perbandingan2 secara lebih mendalam....

Sekian...

layan la gambar kt bawah ni....



Sijil beranak aku dah siap... dah bole apply jd ahli koperasi felda... pulangan tinggi beb....



Sijil ASB atas nama Qila... dah siap sedia utk di OD kan.... huhu...

0 comments:

Post a Comment