Info : Penyelenggaraan

Thursday, July 7, 2011

Assalamualaikum...

Malam tadi telah selesai sessi penyerahan kunci pada penyewa baru untuk unit kat Damansara... Pasangan muda yang berpindah dari rumah sewa lamanya akibat tak tahan dengan masalah penyelenggaraan oleh pihak pengurusan...

Seperti yang dipersetujui... baki deposit diselesaikan malam tadi.. dan dengan senang hati.. aku menyerahkan kunci rumah bersama mangga pintu baru pada mereka... Tak lupa.. beberapa perkara penting yang aku terangkan pada mereka berkenaan dengan syarat2 penyewaan... akan aku ceritakan nanti...

Kita cerita sikit pasal penyelenggaraan bangunan iaitu prkara2 seperti.. lift.. lampu korridor..kebersihan bangunan.. tangki air... pump air... dll....



Korang pasti pernah dengar komplen2 berkenaan perkara ni... penduduk tak puas hati dgn pengurusan... lift rosak.... air slalu tade... kawasan kotor.... dan macam2 jenis komplen lagi.... dan disebabkan masalah2 ni.. sesuatu apartment/flat tu turun nilai pasarannya.. sama ada dr segi sewa atau jual....

Ye la.. bila korang dengar pasal masalah2 ni.. mesti korang pikir banyak kali nak sewa atau nak beli kan.... huhu...

Cuba kita lihat dari pihak penduduk... jika masalah2 tadi berlaku.. akan bermasalah jugak la mereka... kalau lift rosak... yang duduk tingkat atas2 tu mesti berpeluh kan... kene pulak air tade... jenuh la berangkut air naik turun lift.... akibatnya... pihak pengurusan akan menjadi tempat mengadu... memaki.. dan mcm2 lagi la...

Kalau kita lihat dar pihak pengurusan pula... dah tentu kebanyakannya makan gaji kerja di situ... selalu kene marah.. maki... huhu... dan tidak pasti sama ada diorg buat keje atau tidak....
Kalau tak buat kerja... wajarlah diorg dpt maki hamun tu.... tapi kalau memang diorg buat kerja... tetapi masalah lain yg membuatkan diorg tak bole buat kerja... macam mana pulak???..

Katakan la... ada 200 unit kat bangunan tu.... kalau la kesemua 200 unit tu membayar yuran penyelenggaraan... aku rasa masalah2 seperti kat atas tu bole diatasi dengan segera... dengan syarat.. pihak pengurusan cepat bertindak la...

Tetapi.. kalau kurang separuh je yang bayar... mcm mana la pihak pengurusan nak uruskan dengan baik.. sebab duit yuran tu la yang akan digunakan untuk servis lift... cuci kawasan bangunan...dan macam2 lagi... kalo duit pon takde.... camne kerja nak jalan.....

Jadi pada korang2 yg telah menjadi Tuan Rumah Kedaung tu... janganlah kita asyik komplen pihak pengurusan.... sebaliknya.. selidik dulu apa punca masalah2 tu.... dan seperkara lagi... jangan lupa jelaskan yuran penyelenggaraan untuk rumah korang tu....

Ok la.. mengarut ntahapapantah plk aku pagi2 ni.....

wassalam..

brobudin: Ke mana menghilang korang2 yang nak open table tu??.. dah nak dekat bulan puasa ni...

3 comments:

Erwan Nur Ali said...

siapakah orangnya tue?

fiz said...

open table bulan puasa best ni..

da'a said...

bro, nnti kite melepak dlm mgu ni orait...ade udang disebalik mee..huhu

Post a Comment