Islamic Financial Planning

Friday, April 23, 2010

Assalamualaikum...

Selama 2 harilepas aku mengikuti kursus Islamic Financial Training... byk info aku dapat dr kursus tu... sebagai seorang Islam.. tak salah kalau aku cakap yg kita semua perlukan kursus2 seperti itu...

Antara perkara2 yg ditekankan adalah... Zakat.. Faraid.. Wasiat...Islamic Investment... dan byk lagi...
Kalo kita sentuh pasal zakat.... byk pulak jenis2 zakat ni... apa yg perlu diambil kira... mcm mana nak kira... bila perlu dikira.... mmg byk yg perlu kita tahu...

Kalo dr segi investment pula... apa yg kita perlu elakkan... apakah ciri2 investment yg haram...

kalo sentuh dr segi insurans pula... apakah ciri2 insurans yg dibenarkan dalam Islam?... mmg banyak info aku dapat dr kursus tu...

Kesimpulannya... kalau ada kursus2 seperti tu kt tempat korang... silalah sertai... kebanyakan kita hanya mengejar dan memikirkan mcm mana nak buat duit.. tanpa hiraukan batas2 hukum Islam....

ok la.. aku cerita pulak pasal apa aku buat dalam seminggu lepas... huhu....
Hari sabtu lepas aku join program reunion sony ( tmpt aku keje seblm ni)... kat Kuantan... ramai jugak bekas2 rakan sekerja aku yg join... tak lupa juga ex-bos aku... member2 rapat aku... reza.. Nuar.. Pokya.. Bad... memang happening la dapat kumpul2 mcm tu.... buat member2 yg tak dpt hadir.. Wan sahid.. kamarol.. aery... koho2 la keje tu.. sesekali berehat la... hahahaa...
Best jugak dpt borak2 dgn kawan lama... aku borak2 dgn pokya.. tak silap aku hampir ke 5 pagi... ye la .. tukar2 cerita... Pokya pon dah buat bisnes sendiri... bagus2... aku suka kawan2 aku berjaya...

Dan lepas balik dr Kuatan tu.. jadual malam aku agak penuh.. setiap malam jumpa orang.. kawan2 lama.. kawan2 sekolah... maaf la pada sesiapa yg aku tak dapat luangkan masa utk jumpa lagi...
begitu juga pada yg sms... call.. .. maaf byk2 kalo aku tak dpt reply atau jawab... mggu ni aku agak sibuk... kebanyakan bertanya pasal property... bagus2.. cuma buat masa skrg ni aku tak dpt layan korang sgt.. sebab aku tgh fokus pada satu kerja aku ni... disamping fokus pada member2 aku yg baru lepas kursus property investment tu...
harap korang tak rasa hati... dan harap juga korang faham situasi aku...

Dan pada member2 aku yg join kursus tu... jgn lupa homework tu... dan syabas pada yg dah berjaya siapkan homework tu... apa yg korang rasa lepas kursus tu?... huhu... mesti tak senang duduk kan.... asyik fikir nak gerak beli rumah... hahha... ingat cakap aku... dapatkan konfiden dulu.... dah dpt konfiden tu... senang je nak bergerak nnti.... ingat... kita punya Race still On... aku tunggu2 ni.. siapa antara korang yg beli rumah secara PERCUMA dulu... Nizam dah ada target tu... cuma blom cukup konfiden lagi nak closed deal... kalo closed tu... aku kira2.. bole profit sekitar rm10k... Pak Din pon hari tu ada dpt offer baik..... bole profit sehingga rm18k... ( kalo tanak rumah tu... kasi aku ye Pak Din)...

ingat... jgn tamak sgt... dapatkan 1st rumah dulu utk dptkan konfiden... sebab langkah pertama ni mmg agak sukar... dah berjaya atasi langkah pertama ni... langkah seterusnya mmg laju je.... percayalah....

Ok la... cukup utk kali ni.... ada keje skit...

Wassalam..

0 comments:

Post a Comment