Info : Perkara2 Penting Untuk Kelulusan Pinjaman..

Monday, May 30, 2011

Assalamualaikum...

Nampaknya dalam 2 minggu akan datang ni... jalan ke tempat keje aku tak lagi sangkut2 akibat mak bapak menurunkan anak2 mereka kat sekolah..... huhu... lancar je perjalanan pagi tadi....

Dan akibat keje2 wiring dan cuci rumah semalam... hari ni badan rasa lemau sikit.... apa2 pon terima kasih pada Zainudin sebab tolong aku semalam.... nanti penyewa dah masuk... aku belanja makan ye....

Kali ni kita cerita sikit pasal permohonan pembiayaan perumahan... sebab ada beberapa kes yang melibatkan gaji yg bole tahan... komitmen bulanan yang rendah... tetapi tidak berjaya... huhu... mesti rasa tak best kan....

Jadi aku ceritakan serba sedikit perkara2 yang terlibat dalam proses meluluskan permohonan loan tu.. apa yang aku ceritakan ni ialah penerangan dari salah seorang kawan yang bekerja kat bank...



Ada beberapa perkara yang officer akan lihat dalam proses meluluskan loan... dan kali ni aku cerita kan berkenaan dengan tabiat perbelanjaan ( atau lebih jelas lagi.. cara penggunaan duit gaji korang)...
Kita buat contoh pekerja gomen...
Gaji : rm2000
Loan kereta : rm500
Personal loan : rm200
Bila 25hb... gaji pon masuk... dan korang pon keluarkan duit utk bayar hutang kete ngan PL tu... bermakna.. dalam akaun korang .. duit akan menyusut... lepas bayar hutang2 tu.. korang kluar kan lagi.. utk tujuan2 lain... dan semestinya.. jumlah duit akan terus menyusut dlm akaun korang tu... sehingga pertengahan bulan.. baki tinggal rm10....

Apa yang bank akan lihat ialah penyusutan wang dalam penyata akaun korang... dan apa yang diorang akan rumuskan ialah... tabiat perbelanjaan korang yang agak tinggi... dan bagaimana korang nak bayar pinjaman yang korang nak buat jika setiap bulan .. baki akaun hanya tinggal rm10...

" memang la baki tinggal sikit sebab aku simpan dalam bank lain"...ye.. mmg ramai yg mcm ni.... jadi.. apa yg kita perlu buat ialah... sertakan sekali penyata akaun bank yg korang buat simpanan tu... dengan ini.. diorang akan anggap korang seorang yang bole menyimpan.. dan berpotensi utnuk membayar semula pinjaman....

ok la... cukup setakat ini.. sambung lagi dlm entri yang akan datang....

brobudin: entah la korang faham ke idak apa yang aku tulis...

6 comments:

abang ensem said...

Aku faham bro..

Spezzy Shah said...

AE.. aku risau ayat aku tunggang terbalik... orang tak faham baca...

isa hashim said...

faham-faham...

mnfauzi said...

paham....

pantaidalam said...

ooo..yeke,thanks bro

ikhwan said...

rumah pertama pada usia 23tahun

Post a Comment