Apa jenis hartanah yg sesuai?

Tuesday, September 28, 2010

Assalamualaikum...

Kali ni kita cerita pasal jenis hartanah yg sesuai untuk kita buat pelaburan.... kalo ikutkan... sebenarnya.. jawapannya adalah bergantung pada diri kita sendiri mengikut keadaan kewangan dan target kita sendiri....
Sebab setiap org ada target masing2... yg pastinya tak semestinya sama...

Mula2.. kita bahagikan jenis2 hartanah dulu...

1. Highrise Residential (HR)- yang mana rumah untuk kediaman.. spt.. flat.. condo... jenis yg bertingkat2 tu la..
2. Highrise Commercial ( HC) - bertingkat2 jugak... cuma dibina utk office.. kedai.. untuk tujuan komersial...
3. Landed Residential (LR)- ni rumah kegemaran org kita... contoh.. teres... banglo...
4. Landed Commercial (LC)- ini pulak lot2 kedai .. office.... dan seangkatan dgnnya..

So.. apa pilihan korang?.. mesti pilihan kita tak sama kan... ye le.. macam aku tulis tadi... pemilihan bergantung pada keadaan....
Setiap jenis hartanah di atas ni.. ada kelebihan... dan ada kekurangan nya..
Apa dia?... kita bole bincang2 kat sini... huhu... sebab aku nak buat kerja aku dulu....
Korang bole nyatakan pilihan korang... dan bole huraikan sekali sebabnya...
AKu harap ada la yg akan letakkan komen kt entri ni.... jadilah pembaca yg menyumbang... huhu...
pada WanEJ8.. kalo ko baca entri ni.. aku harap ko org pertama yg buat komen... hahha... ni kira paksa rela...

sekian...

9 comments:

Mohd Norfauzi said...

aku 1st kot...hehehe
kalau ikut kemampuan kewangan aku, utk investment aku pilih HR...kalau utk kediaman sendiri aku pilih LR...bleh la anak2 bermain sesuka hati diorg..

Spezzy Shah said...

Terima kasih Fauzi....

Bole terangkan tak kenapa ko pilih HR sebagai pelaburan.... mesti ada sebab kan..

Mohd Norfauzi said...

pada pendpt aku,HR aku target jenis low cost sbg pelaburan. maybe sesuai dgn pendpatan bulanan aku yg sederhana. maybe juga sbb mudah nak dpt penyewa..maklumla sewa HR ni x brapa tggi.Itu pun bergantung pada kawasan. Aku tak kata LR xde low cost, ada tu mmg ada...tapi ssh nak dpt kat lmbh klang ni...tu pendapat aku yg baru nak blaja pasal prop investment ni...

Spezzy Shah said...

Kalo ikutkan apa yg Fauzi tulis... nampaknya.. dia prefer pada Highrise Residential.. dalam kumpulan kos rendah....
Tidak dinafikan... HR lowcost ni mmg mudah buat duit... tapi kita perlu ingat sekatan2 yg ada dalam perihal pemilikan rumah kos rendah...
Kenapa kebanyakan org kita target kos rendah??.. mesti kebanyakan memberi alasan... tak mampu beli rumah yg mahal2... sebab gaji kecik... komitmen tinggi...
Sesiapa ada idea?

wan ej8 said...

sorry bro, aku terlambat komen utk thread ni..biasa sibuk skit dgn keje minggu ni..

ok ini pendapat aku plak,
mase 1st time mencari rumah utk buat investment ni..mmg aku memilih low cost (HR)...ini kerana selain daripada hargenye yg murah (below 100k) kite juga boleh membuat keuntungan dari hasil belian rumah ini (sekitar 10k-20k).dan harge sewaan utk rumah seperti ini agak lumayan dgn kadar keuntungan dari sewa dlm rm100-150..dan unit low cost ini akan menjadi tumpuan semasa kegawatan ekonimi melanda...nak tau knapa?...korang kene la study..hehe


akan tetapi...apabila aku mendapat tahu dari lawyer2 prop ada sekatan2 tertentu terhadap unit low cost ini..aku dah mula stop utk membeli unit low cost ini..so skrg ni aku hanya tumpukan pada unit medium cost sahaja...

tetapi masih ada unit low cost yg terlepas dari sekatan2 itu..itu kite cari sendiri unit mane yg terlepas dari sekatan2 itu..hehe

utk kediaman LR pula..pada pendapat aku unit seperti ini adalah lebih sesuai utk diduduki..ini kerana jika kite membuat invest pada unit ini..ditakuti hasil sewaan hanye akan dpt menampung monthly bank sahaja..atau pun kite kene tambah lagi dgn duit kite utk monthly payment...so aku rase utk unit LR ini masih blum sesuai utk dibuat investment pada masa ini.

wanej8

Wan EG9 said...

Salam. aku mmg minat dgn pelaburan hartanah ni.. sekadar melihat dari jauh jer.. tapi aku nak tau juga ape sekatan² terhadap HR yg korang maksudkan tu?

Anonymous said...

Assalam,
mcm mana nak tau rumah tu low cost/medium cost?
adakah rumah bwh rm100K dikira low cost?
mcm mana dgn sq ft?

berminat nk belajar...nk g seminar x cukup duit lg....hehehe

da'a said...

Nak tau low cost bole lihat pd keluasan (sqft) sllunye bwah 650 tu lowcost atas 650 sllunya medium cost..yg lain nak tau biar brobudin jawap.hehe....

tq

Anonymous said...

ooo...
paham...mane bro budin nih...hehehe

Post a Comment