Tempoh Pinjaman

Wednesday, September 15, 2010

Assalamualaikum...

Rasanya masih belom terlambat untuk aku ucapkan "Selamat Hari Raya Aidilfitri dan Maaf zahir batin"....

Maaf sekali lagi kerana dah lama tak update... bukan tanak update blog ni... tapi coverage telco yg aku guna kat kampung wife aku tu agak teruk... liputan 3G tadak...
Merangkak nak bukak internet.... jadi memandangkan aku dah kat Kl ni.. bole le aku update...

Sempena cuti yg agak lama ni... dan hari raya... byk la aku jumpa sedara mara.. sedara mara belah wife aku la sebab aku beraya kt belah wife aku tahun ni..... tak banyak yg berubah pon... cuma ada la sepupu2 wife aku yg baru tukar kereta baru... ada yg amek Wish.. ada yg amek Vios... ada yg pakai Perdana... hmm... yg membuatkan mertua aku suruh aku tukar kete lain... huhu... apa2 pon aku masih setia dgn Honda Tua aku tu.... ok la.. kita lupakan pasal hal ni.... nnti 4 tahun lagi kita cerita balik.... hahah

Berbalik pasal property... ada emel2 dr pembaca senyap bertanyakan pasal tenure loan rumah ni... apakah perlu amik sependek yg bole atau memaksimumkan tempoh pembayaran....
Soalan ni sepatutnya didatangkan sekali dgn tujuan property tu dibeli... adakah untuk duduk sendiri atau investment....
1. kalo untuk duduk sendiri.... terpulang la pada korang... sama ada nak pendek atau panjang... sebab keadaan kewangan kita berbeza... tapi sebagus2nya.. carilah tempoh sesingkat yg bole dgn installment yg tidak membebankan korang....
2. kalo untuk investment... seelok2nya.. amik la semaksimum yg bole...
a. Bila buat tempoh panjang... installment bulan2 pon jadi kurang....
b. Bila installment kurang... duit lebihan dr sewaan tu bole la korang dapat lebih...
c. Tak perlu risau sebab installment tu penyewa yg bayar...
d. duit lebih tiap2 bulan tu.. korang bole invest utk buat duit lagi...

Jadi korang fikir dan buat la kira2 sendiri.. yg bersesuaian dgn strategi invesment korang... Apa yg aku tulis kat atas tu berdasarkan pendapat aku sahaja... dan kalo korang rasa tak bagus... tak perlu la korang ikut... macam aku selalu cakap la.. setiap orang tak sama status kewangannya... dan tentu tak sama strateginya...

Ok la.. cukup utk kali ini... utk pertanyaan2 lain... nnti aku try tulis dlm topik akan datang...

Wassalam..

0 comments:

Post a Comment