MOF 80% - Kesannya...

Thursday, September 16, 2010

Assalamualaikum...

Selamat Hari Malaysia.... hari ni cuti umum... aku duduk rumah je .. tunggu org datang beraya... Qila demam.... huhuhu.... jadi tade plan la nak ke mana2....

Kali ni kita cerita pasal MOF yg ura2 dikatakan akan jadi maksimum 80% shj... ikutkan dr sumber2 internet.. perkara ni masih diperingkat awal perbincangan... dan cuma property yg bernilai rm500k keatas sahaja yg terlibat... ini semua yg aku baca dr blog2 otai2 property... jadi belum tentu maklumat ini tepat... hanya sekadar info sahaja.... supaya tade la terkujat sgt nanti kalo benar2 perkara ni dilaksanakan...

Kalo ikutkan property rm500k ni... memang tak mampu lagi la aku nak beli... ye le.. gaji aku kecik... pada yg bergaji besar tu... mungkin la berminat... huhu...

Kita tgk pulak kesan2 jika perkara ni benar2 berlaku.... dan jika ia melibatkan semua nilai propery... kira macam untuk semua property kt Mesia ni la... bukan hanya yg rm500k ke atas...

Bila dikatakan 80%.. bermakna secara kiraan mudah... buyer/pelabur kene sediakan 20% deposit utk membeli property... hmmm.. kira byk jugak.... kalo unit tu rm100k... dah kene sediakan duit rm20k.. tak masuk yuran2 lain lagi tu... huhuhu... dan pastinya menyebabkan pelabur2 akn berfikir panjang untuk melabur... bagi yg memang banyak modalnya... tade le masalah... tapi bagi yg baru mula berjinak2 dan tak ada modal yg tinggi mesti akan menghadapi masalah....

Keadaan ini akan memberi kesan pada harga property yg kini dikatakan overprice... kalo masa kini permintaan rumah adalah tinggi... yg menyebabkan harga melebihi pasaran.... bila perkara ini dilaksanakan... mungkin dapat mengekang fenomena overprice ni.... ye la... bila ramai yg tak sanggup sediakan 20% deposit... bermakna kurangla permintaan utk membeli rumah... jadi pembeli2 tidak perlu lagi bersaing harga.... bila permintaan menurun.. pastinya akan memberi kesan pada harga jualan... ye la.. penjual semestinya akan bersaing menurunkan harga utk menjual rumah2 mereka... ini adalah peluang yg baik bagi pelabur2...

Dan pemaju pula pastinya juga akan memberikan pakej harga yg menarik utk memastikan projek mereka dapat dijual... ye le... tak semua pelabur sanggup mengeluarkan 20% deposit.... hhmmm... jadi antara kesimpulannya... perkara ini dibincangkan adalah untuk mengawal harga property yg kini bole dikatakan melebihi harga pasaran... selain mengawal fenomena sub-prima seperti yg berlaku di Amerika....
Apa dia 'sub-prima'?... korang google la sendiri utk fahamkan apa dia menatang tu... sebab tak mustahil perkara ni akan berlaku di negara kita....

Bagi yg dah belajar teknik2 beli rumah secara percuma... seperti yg aku katakan sebelum ni... tiada masalah bagi korang walaupon MOF hanya 80%.... yg penting mesti ikut garis panduan yg korang dah belajar....

Apa yg aku tulis diatas adalah atas pemerhatian dan pendapat aku sendiri... kalo korang ada pendapat berbeza... bole la kongsi bersama...

Ok la... tade apa nak taip lagi... nak tanya atau komen... silalah ke bahagian komen... huhuu

Hari Isnin baru2 ni.. banker call aku mintak info pasal rumah yg aku nak beli... dan aku kasi... petangnya dia submit ke HQ... dan semalam petang (Rabu) dah pon lulus... 90% MOF dgn BLR-1.9.... alhamdulillah...

nampaknya... kene cari lagi 1-2 unit lagi untuk capai target aku tahun ni...
sama2lah kita mencari....

Sekian..

1 comments:

mahafiz said...

now saya dah yakin.. zero money down method bole digunakan walopon MOF 80%.. thanks bro budin

Post a Comment