Pengurusan Risiko

Monday, August 9, 2010

Assalamualaikum...

Minggu lepas merupakan minggu yg agak sibuk.... banyak perkara2 kene buat.. huuuhu...
Antaranya... ada audit kt jabatan aku.... ada kursus induksi Takaful.... ada kursus pasal Kewangan Islam... Adik ipar aku masuk wad di kala mertua balik kampung... ada kematian dlm keluarga kawan rapat mertua aku... tu belum masuk lagi progres pinjaman perumahan aku... dll...

Mula2 nak cerita pasal loan rumah aku... Aku dapat call dr officer CIMB.. yg permohonan aku reject... huhu... reason.. " 3 loan dgn CIMB dlm waktu yg singkat ".. aku agak dah... cuma saja try nasib...

Hari Jumaat pulak aku dpt call dr officer Public Bank... loan Udin utk rumah kt Selayang tu dah lulus.. alhamdulillah... cuma loan aku dn wife aku masih blom dapat result.. huhuhu... macam payah je nak lepas... apa2 pon.. tawakal pada Allah... Officer tu cakap dia juga submit loan aku pada 2 bank lain... hmm.. bagus jugak keje officer ni... tunggu je la resultnya... mudah2an ada rezeki...

Hari ni bila masuk keje... on YM... aku tgk status wanej8 " On progress rumah ke 4".. huhu.. tahniah bro... mmg laju... selagi bole beli.. beli.. sementara timing masih cantek... ini yg membuatkan aku kene cargas lagi....

Berkenaan dgn kursus berkenaan dgn Kewangan Islam tu... aku pegi selama 2 hari... sabtu n ahad... memang banyak info yg aku dapat dalam kursus tu... cara2 jual beli.. cara2 pinjaman... perbezaan perbankan konvesional dgn Islamik... halal dan haram.. dan ianya byk menekankan tentang pengurusan risiko dlam Islam..

Kebanyakan org kita ni masih tidak terdedah dgn pentingnya pengurusan risiko ni.. dalam erti kata lain insuran/takaful... sebab utamanya ialah kerana perkara2 itu tidak berlaku lagi pada diri kita... berbanding perkara2 yg kita telah tahu... macam... kita perlukan tempat tinggal.. so.. kene beli rumah... ; nak bergerak ke sana sini... so kita beli kereta/motor..; nak tahu berita/hiburan.. so kita beli TV.. ; nak telefon keluarga/ saudara mara.. so kita beli henpon... perkara2 ni.. kita perlu ada sebab kita mahu menggunakannya.....
berbanding dgn takaful/insuran yakni pengurusan risiko... kita rasa tidak beberapa perlu sebab kita blom mahu menggunakannya.. iaitu musibah blom berlaku pada diri kita.. jadi kita abaikan perkara ini.... dan selalu terjadi... apa bila kita ditimpa musibah.. barulah menyesal kerana tidak mengambil apa2 skim perlindungan...

ya betul... kebanyakan org kita suka menyimpan duit dalam bank... seronok bila tengok duit banyak dalam bank... tapi.. kita hanya ada simpanan sahaja... tanpa perlindungan... jadi bila berlaku musibah... kita terpaksa menggunakan duit simpanan kita itu... masalahnya cukup ke simpanan kita tu utk tanggung kos perubatan kita?.. kalo kita memang byk harta.. mgkn tiada masalah... tapi.. kalo kita mcm org kebanyakan juga... huhuh

cuba kita lihat pada bangsa lain... walaupon kaya raya... tapi sume kos perubatan mereka.. sykt insurans yg tanggung... sebab mereka fikir.. kenapa perlu gunakan duit sendiri... sedangkan skim2 perlindungan ada disediakan... kalo kita kaji.. kebanyakan bangsa lain ni.. bila lahir je anak... terus amik insurans..

Kita lihat pada skim takaful.. bukan saja kita sumbang untuk mendapatkan manfaat perlindungan... kita juga menabung sebenarnya.... apa yg kita lakukan ialah menabung dan mendapatkan perlindungan.... berbanding jika kita simpan duit dalam bank... apa yg kita dapat hanyalan simpanan... tiada perlindungan...

Aku sebenarnya malas nak taip panjang2... boring korang baca nanti... haha... tp ini lah hakikatnya... antara perkara2 yg org kita ni tidak ambil kisah... dan ada yg phobia bila dgr insuran/takaful... lebih2 lagi bila dihampiri ejen2.. haha... mcm2 alasan... huhu... apa2 pon... semua ni berbalik pada diri kita sendiri....... terpulang.... aku pon berpengalaman dlm hal ni... maklum la.. aku ni kan ejen takaful ikhlas... mcm2 jenis org aku jumpa... tapi aku tak kisah.. yg penting aku dah sampaikan apa yg aku tahu... dan aku bantu apa yg aku terdaya... keputusan ditangan mereka... sekurang2nya.. mereka dapat info yg mgkn mereka tak tahu sebelum ni... tak amik dgn aku pon takpe... bole amik dgn org lain... tapi pastikan takaful... sebab aku nak nyatakn disini... insurans konvesional mempunyai unsur2 HARAM..

Cukup untuk kali ini... lain kali kalo aku rajin.. aku akan ceritakan lebih mendalam pasal asas2 takaful..

Sekian..

Photobucket

0 comments:

Post a Comment