Ragam Penyewa Part 3

Friday, October 19, 2012

Assalamualaikum....

Semalam aku tak buat entri pon... sebab semalam habiskan masa bersama keluarga tercinta... ye lah kan... Ulangtahun  kelahiran aku.... jalan2 sikit....

Tq kepada wife sebab hadiahkan apple TV kat aku... nampaknya terpaksa lah meng'upgrade'kan version firmware kt gajet2 apple aku yg lain.... barulah boleh communicate dgn apple tv... huhu...



Ok.. Sebelum aku sambung cerita pasal penyewa tu.... aku cerita aktiviti2 aku sikit....

Salah seorang client yang loan rumah dia dah pon lulus nak cancelkan... Atas sebab tak sesuai untuk investment.... Yupp.. rumah yg dibeli tu mmg tak sesuai.... Mula2 aku ingatkan dia beli untuk nak duduk sendiri lepas kawin nanti.... rupa2nya untuk investment.... memang kurang sesuai... nasib baik aku belum suruh lawyer start buat kerja...

Disebabkan cancel.. dia minta aku carikan rumah yang sesuai dengan dia dgn tujuan pelaburan...
Emm... inshaAllah... akan diusahakan...

Ok la... sambung cerita pasal penyewa tu...

Pertemuan dengan penyewa baru... 9hb kat area Selayang... Aku ikut sekali.. Jumpa kat kedai makan dekat2 dengan rumah sewa tu je..
Dah kenal2 nama... baru bukak pasal cerita rumah.. owner pon tunjukkan dokumen untuk pengesahan yang rumah tu milik dia...

Then baru bukak pasal sewa dan deposit... masuk je bab ni.. penyewa tu kata yang dia dah bayar deposit beserta sewa oktober pada penyewa lama sebab penyewa lama cakap dia yang uruskan rumah tu.... hohohoho.... apa dah jadi???

Dalam otak aku pulak fikir.. betul atau tidak statement dia ni... masa owner call hari tu .. dia kata belum kasi lagi pada sesapa... tup2.. bila jumpa.. kata dah kasi pada penyewa lama pulak... takpe.. biarkan dia bercerita dulu...

Owner dah pandang2 aku... tak tahu nak buat apa... hmmm... aku pon mula bercakap...
Mula2 cakap ayat2 simpati la sikit kpd owner n penyewa baru tu sebab kene tipu dgn penyewa lama....
Then.. aku pon cakap.. yg tertipu tu.. kita letak ke tepi dulu... kita clearkan yang akan datang...

Aku beri cadangan .. penyewa baru tetap kene bayar deposit n sewa oktober... dan mintak dia cari balik penyewa lama utk dptkan balik duit dia...
Sebab.. owner tetap kene bayar bank n owner sendiri pon dah tertipu dgn penyewa lama....

Penyewa baru setuju .. tapi mintak nak bayar semua tu bulan 11 nnti....
Hahaha... takkan nak biar orang berak depan rumah kita kali kedua kot!!...
kali ni nada suara tegas sikit... tegas dgn sopan...
" Macam ni.. bukan kami tak percaya pd Encik.. tapi untuk keselamatan pihak owner.. Apa kata encik sediakan separuh dari bayaran tu dalam masa 3 hari.. kalau dalam tempoh tu tak boleh.. bermakna owner akan kasi rumah tu pada orang yang boleh sediakan semua tu..."" dalam masa yang sama.. encik boleh carik balik penyewa lama tu utk dapatkan duit encik"..

Penyewa tu pon kata OK... dia akan usahakan... Lepas kira2 berapa yg perlu dia sediakan.. Aku pon balik...

Emm... Agak2 korang.. apa jadi selepas 3 hari tu??? hahahaha.... semestinya aku akan cerita dalam entri seterusnya.... hahaha... Penat woo.. nak menaip....

Sekian

Wassalam..

p/s : meiap 1 hal.. carik idea pon 1 hal...




3 comments:

salfhi said...

lps 3 ari, pnyewa baru tu ckp mak dia sakit?? takde duit nk bayo.. hehe

Spezzy Shah said...

Haha... kita tunggu sambungannya...

id_z3r0 said...

jeng..jeng..jeng...

Post a Comment