Ciri-Ciri Pemilihan Pinjaman Perumahan

Wednesday, October 6, 2010

Assalamualaikum...

Semoga korang sume dalam keadaan sihat sejahtera...

Kali ni aku nak tulis sikit pasal pinjaman perumahan... atau omputih kata.. Home Loan...
Tapi kali ni aku nak lebih dari perbincangan.... tade la asyik aku je membebel dan syok sendiri kat sini...

Dan sekurang2nya... korang bole ambil bahagian dalam perbincangan.... dapat menyumbang pendapat2 bernas korang.... tade la asyik jadi silent reader je.... jadi la reader yg menyumbang... huhu...


Ok la... dalam membuat loan ni... mesti ada ciri2 yang korang akan consider.. betul tak... takkan main redah amik je loan dr mana2 bank...

So.. kat sini aku senaraikan ciri2 asas loan yg akan aku pertimbangkan kalo nak apply.... korang bole tambah kalo rasa ada yg tertinggal...
1. Rates = contoh BLR -1.8... setiap bank mungkin berbeza ... ada yg BLR -1.6..
2. Margin Of Finance (MOF) = ada yg offer 90%.. ada yg offer 90% + 5%... dan macam2...
3. Tenure = tempoh pinjaman... ada bank offer umur sampai 70thn... ada yg smpi 65thn...
4. Valuation = value yang semestinya berbeza walaupon bank yg sama tetapi cawangan yg lain.. atau officer yg lain....

Jadi... yg mana satu keutaaman korang??? Huhu.. Aku senaraikan tidak mengikut keutamaan aku.... so.. apa kata korang komen dgn menyusun 1 -4 mengikut keutamaan korang... dan jelaskan sekali sebabnya....

Dgn perbincangan ni.. rasanya kita bole tengok pandangan org lain dari sudut pandangan masing2...

Harap dapat kerjasama dari korang semua... jangan malu2 nak tulis pendapat korang...

Sekian...

Wassalam..

2 comments:

wan ej8 said...

ini sekadar hiburan..

kalo aku...aku akan pilih loan yg senang approve bro..hahahaa

Spezzy Shah said...

loan apa yg senang approve??.. habaq mai skit.. hahaha

Post a Comment