Ciri-Ciri Pemilihan Pinjaman Perumahan : Bahagian 2

Friday, October 8, 2010

Assalamualaikum...

Selamat hari Jumaat semua.... minggu ni walaupon tak sibuk sangat... tapi tiap2 malam ada temujanji... huhu...
Cuma malam tadi appointment cancel.. so aku bawak Qila dan Eby pegi jusco... beli barang2 dapur... huhu..

Kita sambung semula topik sebelum ni... mengenai ciri-ciri keutamaan loan yg perlu diambilkira... nampaknya... tade sesapa antara korang yang nak kongsi pendapat... hmm... ni yang buat aku malas nak menulis... boleh diibaratkan macam... " korang berniaga buah dokong... orang yg dtg tengok cuma rasa sebijik... tapi tak beli ... dan tak komen apa2 pon.. sedap ke idak buah dokong tu.. "...
cemana perasaan korang??.. haha..

Macam mengemis pulak aku ni... suruh korang letak komen... hahaha... takpe la... tanak komen takpe... no problem...  aku cuma nak buat blog ni lebih pada perbincangan... tade la asyik dr pandangan aku je... korang mesti ada pandangan korang masing2....



Ok la... kita fokus pada topik.... pada pendapat aku yg baru dalam bidang hartanah ni.... aku akan susun mengikut keutamaan mcm kt bawah ni..
1. Valuation
2. MOF
3. Rates / Tenure

Valuation - penting sebab katakan la.. korang beli rumah rm100K... bank value kan rumah tu rm90k... kan dah banyak duit korang kene tambah.... sebab bank amik kira mana yg lebih rendah.... so.. 90k.. dgn MOF 90%... dpt loan 81k... harga beli rm100k - loan rm81k... dah kene kluar duit rm19k....  berbanding dgn kalo bank value sama dgn harga beli... value rm100k.. loan 90k... jadi cuma kluarkan rm10k je....

MOF ( margin of finance ) - dah dapat value yg kita nak... baru tengok pulak MOF nya.... ada bank yg 90%.. ada yg 80%.... jadi secara matematik mudahnya... kene cari MOF yg tinggi...

Rates dan Loan tenure pulak aku letak pada paras yg sama.... kerana perkara ni la yg akan tentukan berapa ansuran bulanan korang nanti.... dan tidak melibatkan pengeluaran duit(deposit) .. tidak seperti valuation dan MOF... yg akan melibatkan pengeluaran duit awal...

Ok... itu ulasan ringkas yg aku bole kasi....

sesapa ada pendapat lain??? jgn segan2... tidak semestinya pendapat aku ni betul... so.. mari kita bincang sesama...

Wassalam..

3 comments:

wan ej8 said...

disebabkan ayat sifu aku ni mcm org merajuk je..biar la aku mulekan dulu komen ni..haha

1.aku setuju dgn pendapat budin tu mengenai bank valuation...perkara ini amat la pntg utk kaki2 invest..nak tau sbb ape..kene la blajar dulu..hehe..setiap rumah kite mesti ade target valuationnye..kalo target tu xtercapai..so better kite cari umh lain je..huhu

2.MOF-dlm perkara ini jln yg terbaik ialah..dapatkan MOF yg paling tinggi..tapi kdg2 kite terpaksa jgk amek yg rendah skit janji rumah yg kite nak beli tu..berkualiti tinggi..huhu

3.rates/tenure-sudah semestinye kite akan mencari rumah dah kadar sewa yg sesuai.(mengikut formula)..jika kadar sewa lagi tinggi..ia bleh mendtgkan pasif income pada kite..hehe

ini adalah sekadar pendapat aku yg masih baru dlm bidang hartanah ni..kalo ade salah dan silap..harap dpt tunjuk ajar dari sifu2..

mahafiz said...

ok.. new knowledge for me.. selama ni saya tgk pada rate n MOF dulu.. valuation ni x pernah saya pandang sgt.. n i know why valuation teramat penting untuk menjayakan zero money down.. harap apa yg saya dapat dalam seminar langkah 2 ni betul seperti tekaan saya.. hehe

Spezzy Shah said...

InsyaAllah... mudah2an banyak info yg Tuan Mahafiz dapat dalam seminar nanti...

Post a Comment