Jalan - Jalan beli rumah...

Monday, October 11, 2010

Assalamualaikum....

Minggu lepas merupakan minggu yg agak sibuk bagi aku.... dan aku amik kesempatan hujung minggu untuk berehat.... qila pulak kene kerja pada hari ahad.... emm... so aku amik kesempatan tu untuk pegi ronda2 shopping rumah... lebih kurang window shopping le... tengok2 rumah je...



Berbekalkan buku cek dan gaya yg agak kemas la ( bagi aku)... heheh... ye la.. nak pegi jumpa seller2 ni.. mesti kene kemas2 skit... baru nampak berduit sket walaupon tidak... kene kasi diorg yakin yg kita datang tgk rumah bukan main2...

Memandangkan target area aku skrg ialah Shah Alam... so... aku ronda2 Shah Alam... emm..
Sapai sana dalam pukul 11 pagi.. tapi sebab aku tak jumpa jalan masuk ke rumah tu... membuatkan owner tunggu 30minit.. huhu.. takpe la... kene la diorg berkorban skit... nak jual rumah katakan...

Sampai je.. aku terus naik ke tingkat owner tu tu tunggu.... emm... rumah baru siap... memang dara lagi la... lokasi bagi aku agak bagus.... dan proses negotiation pun bermula... yang last2 sekali owner kasi harga terakhirnya... yang aku rasa ok...

Dgn deposit yg rendah.. dan ambil alih rumah awal membuatkan deal ni bertambah menarik..... ditambahkan lagi dgn rumah tu tade utang dgn bank... owner beli cash... huhu.. byk duit betul owner tu...

Bila soal selidik.. rupa2nya... dia pon investor jugak... dan mmg kenal dgn otai2 property... emm.. penjualan rumah tu membuatkan dia dapat profit lebih 40%... cuma dalam masa 2tahun.... bestnya...

Lepas tengok2 rumah tu... aku tengok pulak satu unit yang lain.... yang bagi aku lebih menarik.... huhu... rasa macam nak angkut 2 bijik sekali je.... hahaha......

Jam dah pukul 12.30 dah... aku pegi singgah rumah bujang aku dulu... saja lawat kawan2 lama.... sambil dah janji nak jumpa kawan aku pasal sms dia yg mengatakan ada rumah nak jual kat kawasan yg strategik.... bila selidik2... rupanya rumah tu projek baru... yg baru je nak start..... official launching pon belum lagi... aku melawat tapak nya.... developer pon developer yg bagus........

Untuk rumah ni... aku still pending dulu.. sebab nak kene sediakan 10%.... hmm.. itu yg berat skit... 10% pastu kena peram sampai rumah siap.... huhu... akan aku pertimbangkan dulu....

cukup pasal cerita aku.... kita cerita pulak pasal kawan2 lain....

Maman... hari sabtudia turun KL... view 2 bijik rumah... kat Bangi dan kat Damansara..... mengikut katanya.... dia akan angkut 2-2 unit tu... huhu... ni yg buat aku tak bole duduk diam je... huhu....

Da'a dan Mim yg bermasalah sikit dgn term rumah yg diorg nak beli telah pon dibincang bersama2 aku... dan aku dah tunjukkan pro & con nya.... jadi.. buat lah pilihan yg bijak.... yg bersesuian dgn target korang....

Da'a jugak dah pon submit loan utk unit yg lain... kat Cheras.... moga2 loan ko berjaya.... dan aku rasa akan berjaya.. insyaAllah.... banyak2 la berdoa...

Nizam pulak... setelah turun menom2 dgn aku minggu lepas... nampaknya tade update apa2 progress pada aku... mungkin nak buat suprise kot... sebab dah lama membeku mamat ni..

Cukup la sikit2... pada korang yg aku tak update kan progress korang tu... lain kali la... tetiba rasa malas nak menaip lagi...

sekian...

4 comments:

Anas said...

bro,

aku kt shah alam gak semalam..
mybe ade terserempak tepi jalan..xprasan.hehehe

Spezzy Shah said...

kalo terserempak semalam mmg aku pow belanja la.. haha.. apa ko buat kt sana?.. saspen ni...

Anas said...

patut la semalam aku rase mcm nak belanje someone..saje teman valuer nak tgk rumah..sambil tu dpt usha sebijik rumah..

wan ej8 said...

huhu..jadi kedaung la kwn2 aku ni..bgs2..keep it up...aku pun nak beli umh jgk la mcm ni.huhu

Post a Comment