Macam mana bole beli rumah banyak-banyak?

Thursday, November 11, 2010

Assalamualaikum...


Soalan yang selalu aku dengar dan dapat dari pembaca2 dan kawan2 aku....

" macam mana korang bole beli rumah banyak-banyak macam tu?.. loan bole dapat ke? "



Teringat aku masa sessi Seminar Hartanah yang baru berlalu.... soalan2 ni jugak diajukan oleh peserta pada speaker2 jemputan...

" Sdr Ali.. macam mana U beli rumah sampai lebih dari 100 bijik?"
" SdrAbangEnsem... macam mana U bole berjaya ada rumah yg banyak ?"

Soalan ni jugak la yang aku ajukan pada Otai2 yang terdahulu dari aku... masa aku mula2 nak ceburi bidang hartanah ni....

Apa jawapan yang aku dapat??... " Ko beli 1 bijik dulu... lepas tu baru tanya aku lagi..." jawab salah seorang Otai... Lepas aku dah berjaya beli... aku tanya lagi.... dan jawapan yang lebih kurang sama jugak aku dapat... " ko beli lagi sebijik... lepas tu jumpa aku..."... Dan... setelah berjaya beli lagi.... aku tanya sekali lagi... dan jawapan yg sama jugak aku dapat....

tetapi lepas tu.. aku dah tak tanya dah... sebab.. aku rasa aku dah bole teruskan membeli rumah.. dan lagi.. dan lagi.. dan lagi....

bila dikenang semula... kenapa jawapan2 Otai tu mcm tu... baru aku tahu... yang mana semua cara2 dan skil2 dlm pelaburan hartanah ni akan datang sendirinya dalam perjalanan kita.... pengalaman itu sendiri akan mengajar kita bagaimana nak teruskan pelaburan....

Kepada korang2 yg dah berjaya kt luar sana tu... cuba korang imbas semula apa yang korang buat.. dan dari mana korang belajar..... mungkin ada sedikit tip dari aku... tapi kebanyakannya dari pengalaman dan usaha korang sendiri.... skrg korang mesti dah rasa bahawa tak mustahil korang bole beli rumah banyak2 kan.... hahaha....

jadi lepas ni... kalo korang tanya aku soalan mcm kat atas tu.... jawapan aku adalah sama seperti kat atas tu jugak......

Sekian entri yg ntahapapantah ni....

8 comments:

wan ej8 said...

hahaha....btul tu bro..terengat aku mase mule2 jumpe dgn ko dulu...dah la hujan lebat..abis basah lencun..huhu

Anonymous said...

" Sdr Ali.. macam mana U beli rumah sampai lebih dari 100 bijik?"
--nih soalan aku nihh..wakakaka...aku sbenarnya nak tanya trik camne kawan dia beli rumah kos rendah begitu banyak sedangkan rumah kos rendah nih ada banyak sekatan.. alhamdulillah aku dpt jugak jawapannya dari mulut ali sendirik..hehehhe

-hairil-

Spezzy Shah said...

Hairil : Patut la ko korbankan time makan karipap petang tu... dok melekat dgn Ali...

tuanbri said...

bila lagi hairil?

nak beli 100 beji terus....lagi senang...ini nak sebiji sebiji...lambat

Anonymous said...

shahbudin:hehehe..karipap is nothing compare ngan ilmu yg aku dapat time tuh...

tuanbri: selepas 7 hari tempoh bertenang..hahaha..

-hairil-

nUmara... said...

as salam..
beli jual beli jual...
or..
beli sewakan beli sewakan..
margin dari sewa wat rolling... ah begitukah?

regards...

Spezzy Shah said...

Tuan Numara
Cara saya buat ketika ini adalah.. beli n disewakan....

nUmara... said...

as salam..

dah agak! tapi ini yang ayah saya x nampak..
buat saya sedikit ragu2 dan susah hati dlm membuat keputusan...

thanks bro!

Post a Comment