New LVR rule : Komen

Thursday, November 4, 2010

Assalamualaikum...

Sejak dari semalam henpon aku asyik berbunyik je.... ramai yang dok tanya pasal rule baru untuk LVR ( MOF ). Hmm... ada diantaranya rasa kuciwa dgn rule baru ni... apatah lagi yang baru nak berjinak2 dgn property investment... dalam facebook pon.. ramai yg update status pasal rule ni..... tak terkecuali kelab2 pelaburan hartanah yang meminta para ahlinya 'cool down'..  huhu...


Apa2pon... kita kaji dulu rule ini secara detail.... ikutkan dalam berita... yang dinyatakan hanyalah LVR up to 70% only for 3rd residential prop onwards.... adakah melibatkan untuk semua nilai hartanah? sebab pernah dinyatakan sebelum ni... hanya untuk hartanah yg bernilai rm500k ke atas.....

Bagaimana pula jika berlakunya penjualan rumah pertama dan ke2.... adakah pembelian berikutnya dikira sebagai ke3? atau dikira pertama semula... sebab ada antara investor yang menggunakan teknik ini sbg pelaburan mereka.....

Jadi.. buat masa skrg... kita kaji dulu secara mendalam rule baru ni.... then baru kita aturkan semula strategi...

Pada dasarnya.. tujuan rule baru ni adalah untuk mengimbangi kenaikan nilai hartanah yg kini agak tinggi... yang disebabkan oleh permintaan tinggi dan spekulasi2 tentang sesetengah kawasan....

Dgn kemudahan sebelum ini.. iaitu 90% pinjaman... yang membuatkan ramai yang mampu mengeluarkan 10% deposit untuk memiliki rumah2 yg bertujuan untuk pelaburan atau duduk sendiri... itu belom lagi investor2 yg menggunakan teknik2 tertentu....

jadi dgn rule baru yg menghadkan 70% pinjaman sahaja ... membuatkan investor2 terpaksa menyediakan 30% deposit... yg pada aku sendiri sangat tinggi... bayangkan la.. kalo sebelum ni aku beli rumah rm100k... cuma keluar rm10k shj sbg deposit... kini aku kene keluarkan rm30k.... kalo ikut rules lama.. aku bole beli 3 buah rumah yg bernilai 100k setiap satu... itu baru rumah yang berharga rm100k... kalo rumah bernilai rm300k ( rumah teres)... tak ke kene sediakan rm90k deposit... huhuu...

Jadi dengan rule baru ni... hanya yg ada modal besar sahaja yang mampu meneruskan pelayaran... senang cerita... rule baru ni.. akan meng'karam'kan bot-bot kecil.... seperti aku ni... huhuhu...
Tapi harus diingat... masih ada peluang untuk bot-bot kecil meneruskan dayungan.... hehehe...

Dari segi nilai jualan hartanah pula... jika berlaku situasi seperti di atas.... pastinya.. permintaan akan berkurangan.. yang membuatkan seller2 tidak lagi meletakkan harga rumah pada nilai yang tinggi... seperti sekarang.. 
Dgn jumlah pembeli yg semakin sedikit... penjual2 terpaksa menawarkan harga yg terendah untuk memastikan rumah mereka terjual... jadi pembeli2 yg mempunyai modal besar boleh la tersenyum lebar...

Apa2pon... semua diatas hanyalah dr pandangan aku yg tidak seberapa ni aje... setiap orang mungkin mempunyai pandangan berbeza... sebab rule baru ni.. ada kebaikan dan kekurangannya...

Ambil masa untuk bertenang..  lihat dulu kesannya dalam masa terdekat ni... dan aturlah strategi masing2....

Untuk aku... aku akan teruskan dayungan sampan kecil aku ni....

nanti ada mood.. aku sambung lagi komen lagi...

Sekian.

p/s : Kalo korang nak kongsi pandangan.. nak luahkan perasaan... sila kan...

8 comments:

Anas said...

Nak marah pon xgune..aku dgn BN ni bagai mentimun dengan durian, tergolek luka, digolek pon luka..
kalau harga rumah jatuh, MV pon ikut sekali ke atau maintain?
kalu maintain ok la tapi kalu jatuh gak, cmne sampan kecil cam aku ni yg modal xberapa nak ada ni nak berkayuh laju..aduhh..
30% DP..masak2..

Spezzy Shah said...

macam aku cakap la... kita tunggu dan lihat keadaan dalam masa terdekat ni....

wan ej8 said...

yup btul tu anas...kite kene tunggu dah lihat dulu mcm ne..maybe rules ni utk prop yg berharge 500k ke atas tu..sbb bot2 besar2 slalunye akan main prop yg harge tinggi2...mcm kite bot2 kecil ni...main prop kecik2 jela..

pape pun kite kene tgu result dari banker masing2..tapi jgn tgu n diam sahaja..bleh la fikir cara2 yg selamat utk kite.nnti t.t bleh di bincangkan..huhu

jgn cepat melatah...setiap soalan pasti ada jawapannye..huhu

Spezzy Shah said...

hullamak... bernas betul comment ko wan...

Org mcm ni yg kita cari...

Abam wan... nak sign....

nua TM said...

mcm mne aku yg bru nk bjinak2 dgn tpaksa tggu dlu la eek..

wan ej8 said...

haha..siot je ko bro..sign aku xlaku kepada bakal2 Letter offer ko bro..hehehe

xpe kite same2 discuss psl bende ni...sbb kite bukan buat prop ni utk jangka masa yg pendek je..so ape jua mslh yg dtg kite kene hadapi dgn tenang...

kite dah la bot2 kecil je..kalo main redah je ombak yg besar tanpa ilmu penuh didada..mau karam di tgh lautan tu..huhu

Spezzy Shah said...

Nua TM : ko nak tunggu apa?.. haha.. dah buat ke apa yang aku cerita hari tu?

Wan Otai : Kalo bot kecil dgn ilmu penuh di dada pon... kene ombak besar... karam jugak... hahaha.. so.. pastikan.. bersedia dgn bot yg besar... huhu..

wan ej8 said...

sifu budin:siot je bro..aku jual "otai" burger bleh la bro...hahaha

lepas ni kene tumpang bot ko la bro...besar skit...bot aku dah bocor2 nak karam ni..hehe

Post a Comment