ROI 8% From What ?

Tuesday, November 9, 2010

Assalamualaikum...

Perkara ni aku dah pernah tulis sebelum ni.. tapi bila aku cari2 balik dlm entri yg lepas2... tak jumpa pulak...

Disebabkan ramai yg dok tanya.... so.. aku buat la entri baru ni..

Ok.. Ramai yang dok kata... ROI 8%.... Rental return 8%....
8% daripada apa?....
Adakah dari harga pasaran?.. atau dari harga beli? atau dari perkiraan lain?
Bagi aku... ada 3 jenis...
1. Harga Pasaran
2. Harga Beli / Jualan
3. Jumlah Pinjaman

Kita buat 1 contoh...
Kondo Harta.
Harga pasaran : RM120k
Harga jualan : RM90k
Jumlah Pinjaman : RM108k ( 90% from Harga pasaran )
Bayaran bulanan : rm560 ( berdasarkan pinjaman rm108k ; 30thn ; BLR-1.6 )
Maintenance: rm60
Jadi bulanan : rm560 + rm60 = rm620.

Kita kira 8% pa utk ketiga3 jenis diatas..
1. Harga pasaran : 8% Rental = rm800 - rm620 = rm180 ( + cash )
2. Harga beli : 8% rental = rm600 - rm620 = -rm20 ( - cash )
3. Jumlah pinjaman : 8% rental = rm720 - rm620 = rm100 ( + cash )

Dari contoh di atas... korang bole pilih sendiri... Rental 8% tu drpd apa...

Dari pengalaman aku yg cetek ni... 1st.. aku akan cari yg kadar sewa 8% dari harga pasaran... dan semestinya agak susah untuk dapat rumah dalam kategori ni...

Kalo aku tak dapat dr kategori harga pasaran tu... aku akan amik perkiraan dr jumlah pinjaman...
dan kalo tak dapat juga.. baru aku pilih dari perkiraan harga beli..

Benda ni lebih kurang macam soalan dalam cerita Nujum Pak Belalang... iaitu soalan Tok Nujum Negeri Masai kepada Tok Nujum negeri Beringin rendang....
1 - banyak-banyak
2 - sikit-sikit
3 - jarang-jarang
4 - kadang -kadang



Apa-apa pon... perkiraan yang korang guna  atau bakal guna nanti akan mempengaruhi cash flow korang...

dan semestinya masih ada jalan untuk memanipulasi perkiraan2 di atas... yang akan aku sambung pada entri akan datang...

Sekian...

0 comments:

Post a Comment