Rumah Impian : Bah. 1

Wednesday, December 29, 2010

Assalamualaikum...

Rumah Impian.... seringkali aku dengar pasal "Rumah Impian" ni....  dan bila aku ajak kawan2 aku layan pelaburan hartanah... pasti ada yang akan beri alasan... " nanti kalo aku dah ada 2-3 ketul flat... cemana aku nak beli rumah impian aku?"...



Bila ditanya apa rumah impian.... kebanyakan akan jawab... rumah landed.. dan tak lupa juga ada yang cakap rumah teres 2 tingkat.... hmm... bagus2.. sekurang2nya... ada jugak matlamat korang....

Tapi.. kenapa rumah impian korang bukan banglo yang ada 10 bilik... ada kolam mandi... halaman luas.... dan macam2 lagi la... kalo tak tercapai pon... mungkin korang bole dapat banglo 6 bilik....

Bukan apa... kalo dah matlamat kita untuk beli teres je... kita akan usaha mcm nak beli teres je.... tapi kalo kita angankan banglo 10 bijik.. dah tentu usaha kita ke arah banglo 10 bilik jugak....

Ok la... entri kali ni aku nak tekankan pasal mindset yg tersekat sebab nak beli rumah impian di awal perjalanan dalam pelaburan hartanah.... aku buat entri ni pon sebab ada 3-4 org yg masih dibelenggu oleh emosi mereka...
" Aku nak beli dream house aku dulu.. then baru beli rumah utk pelaburan"..
 Sebab?

1. Nak tinggal selesa .. dan semestinya utk keselesaan anak bini jugak...
2. Takut bila dah beli rumah pelaburan.. nanti tak layak nak beli rumah impian..
3. Mak/Ayah/Mertua suruh beli.
4. Kawan2 sekerja dah beli rumah impian diorg... mana bole tahan beb.. takkan aku nak beli rumah flat kot..

So... apa kata kita bincangkan pasal Rumah Impian ni.... apa pendapat korang pulak....

BroBudin : Aku sambung dalam Rumah Impian : Bah. 2

Ok... sebab masa terhad

8 comments:

Unknown said...

setuju dengan mindset yg perlu ditukar itu! tapi tepuk dada tanya selera & keperluan.. apa perlu banglo 10bilik tapi yg duduk cuma 3orang?

www.tuanbri.com said...

Share dengan saya Azam Tahun 2011 anda!

Ada Hadiah menarik menanti anda!

Sila tinggalkan/share azam anda di :
www.TuanBri.Com

wan_ej8 said...

hmmm..satu lagi entry yg bgs bro...

actly aku pun xterfikir lagi utk membeli umh impian aku ni..haha..maybe aku dah selesa dok umh keluarga mertua kot...

tapi aku masih lagi mempunyai impian utk memiliki umh semi-D di area Putra Height...mmg dah lame aku jatuh hati pada rumah2 area putra height ni..tapi aku rase belum tiba masenye lagi utk aku membeli umh impian aku skrg ni
...huhu..

just nak sharing pendapat aku..

Putra height? area rumah impian aku jugak tu. bagus mind set ni. Set 10, dapt 7 pun ok apa. Tak tercapai ke bulan, sekurang2nya dapat pegang awan :-)

Kemm said...

hah? dream house aku takde mende pun, cuma rasanya nk buat banglo setingkat (kayu / batu?) kat tepi pantai. maybe kuantan. kawasan kampung, tempat redup & byk pokok yang rendang2 & teduh. byk port budak2 leh adventure (explore/panjat pokok/main perang etc). ada port bawah pokok tempat lepak isap rokok daun, layan angin pantai sambil sembang2 dgn geng masjid a.k.a OTAI..

kat depan rumah, ada gerai juai goreng pisang paling best, maybe bini aku operate heheheh...

hmm ada lagi, tapi cukup lah dulu hehehe. keyword dia.. SANTAI

quicky said...

btol tu...mindset penting..rumah impian sememang nye banglo yg buat sendiri bukan beli dr developer..atas tanah yg beli sendiri...skang ni tanah dah beli..cume tinggal plan tuk bina rumah je...banglo 2 tingkat 7 / 8 bilik.. =)

Adha said...

4. Kawan2 sekerja dah beli rumah impian diorg... mana bole tahan beb.. takkan aku nak beli rumah flat kot..

alasan kat atas ni byk member aku tekankan utk suruh aku beli rumah utk duduk sendiri.. tapi aku just cakap ngan diorg, aku lagi suka beli rumah utk org lain. at least kite tolong org2 yang x mampu beli rumah..

x kan nk biar diorg tido bwh jambatan? :)

Spezzy Shah said...

Adha... kalo rumah bawah jambatan Ok tak??..

Haha... tapi jgn buat rumah bawah jambatan MRR2 kat Kepong tu...

Post a Comment