minda jutawan...

Thursday, January 28, 2010

Petikan ni aku copy dr site kuasa minda jutawan... bagi aku bagus utk mindset kita...

Sila baca... credit to http://kuasamindajutawan.com/

Minda Jutawan, Apa Yang Membezakan Jutawan dengan Orang Biasa

Selalu kita dengar orang yang bercita-cita untuk menjadi seorang businessman yang berjaya, tapi most of the time ia hanya tinggal impian. 95% akan gagal dan 5% selalunya akan berada dihadapan dan mengambil tindakan yang sewajarnya untuk menjadikan impian mereka kenyataan. 1% dari golongan ini akan betul-betul berada diatas dan boleh dikatakan mempunyai limitless access to the market.


Jadi apa yang menyebabkan 95% ini gagal? Most of the time is the failure to take action. Ramai orang boleh memberi idea yang bernas tapi perasan tak berapa ramai yang betul-betul mencari jalan untuk menjadikan idea itu suatu realiti? Dan berapa ramai kah orang yang berjuang untuk melaksanakan idea mereka tetapi dalam masa yang singkat jatuh tersungkur, keletihan, frustrated and feeling dumb than ever

Kenapa pula biasanya hanya 1% yang betul-betul make it and able to copy their success?

Perkara utama yang perlu diberi perhatian adalah mindset dan pegangan diri.

Sekiranya kita perhatikan memang terdapat banyak peluang perniagaan disekeliling kita dan adalah impossible untuk mengejar kesemuanya. Kita patut belajar bagaimana untuk fokus keatas satu-satu idea dan bukan semata-mata melompat dari satu idea kesatu idea yang lain. Sekiranya kemahiran ini tidak dikuasai, kita tak akan dapat memberikan perhatian yang cukup untuk mendapat pulangan yang sewajarnya keatas apa-apa yang kita mulakan.


Diantara masaalah utama yang dihadapi adalah information overload. Too many of them, that you don’t know where to start. Terlalu ramai orang yang menjaja money making idea and tell you that it can give you quick money. Betul tak? Sekiranya tidak berhati-hati, kita akan terjerumus dalam jerat-jerat wang mudah ni dan mungkin akan kehilangan wang yang tidak kurang hebat nilainya. Beri perhatian siapa yang boleh dipercayai, peluang perniagaan apakah yang patut disertai and learn how to identify scams.


Prinsip kedua adalah taking action, maksud saya, immediate powerful action. Bila ada peluang yang genuine, take action dan create your plan on how to do it and execute. Do something that can propel ourselves and our bussiness forward. Langkah pertama dalam taking action adalah membuat pilihan - pilihan yang bijak. Percaya pada diri sendiri, make a decision and go for it. Jangan berlengah-lengah kerana masa itu adalah emas.


Prinsip ketiga adalah mengenali personality diri sendiri. Ada dua jenis karakter yang biasa kita jumpa: seseorang yang suka generate idea after idea, tetapi gagal untuk melaksanakannya dengan bijak, atau seseorang yang terlalu fokus tetapi menghadapi masaalah untuk mendapat idea bernas yang patut diberi perhatian. Adalah amat bagus sekiranya kita adalah a mix of both, boleh mengeluarkan idea yang bernas dan dapat mencari jalan untuk fokus dan melaksanakannya.


Perlu diingat bahawa idea sahaja tidak berguna tanpa good execution. Lagi tepat kalau dikatakan kebolehan untuk mengurus dan melaksanakan basic idea adalah faktor utama yang menjadikan suatu bisness itu berjaya.

Faktor keempat adalah mengetahui kemahiran atau skill yang ada pada diri sendiri. Kemahiran ini mungkin boleh didapati daripada belajar dan juga dari personal experience. Sekiranya kita dapati kemahiran yang diperlukan tidak ada atau tidak mencukupi, take action to invest in ourselves.


Prinsip terakhir adalah kepercayaan pada diri sendiri. Percaya pada potensi dan kebolehan diri sendiri adalah penting kerana bila berdepan dengan halangan, ada kemungkinan besar kita boleh mengatasinya. Jika tidak pun, kita akan belajar sesuatu daripada kegagalan itu dan take the next to move on, stronger…

0 comments:

Post a Comment