salam hari khamis.. motivasi pagi sket..

Thursday, January 28, 2010

Assalamualaikum...

harap korang sume sihat2 belaka... menempuhi tugas harian... semoga hari ini hari yang menceriakan semua orang... ye la.. bagi golongan yg ber"active income" mcm kita ni... dah ada rutin2 yg perlu dilaksanakan... lain la pada yg tidak bekerja makan gaji... atau tidak kerja langsung... tentu best kan.. bole lepak2 rumah pagi2... tade org tanya keje dah siap belum... hahha.. cuba kalo korang pergi kat shopping2 mall pada waktu kerja.... tetap ramai org yg berkeliaran kat situ... lepak2... menom2.. shopping2.... tade kerja ke diorg tu??... yg kita ni sibuk terkejar2 buat kerja.... diorg sedap2 je lepak2... dah rezeki diorg... bersyukur la dgn apa yg kita ada...

pasal kewangan ni... ada 3 golongan....

1. yg lahir memang dr keluarga yg kaya-raya... bisnes bertambun2.. dr kapal terbang di awanan membawa ke kapal2 di lautan... tanah berbidang2... mmg beruntung badan sangat... tak perlu la nak pikir nak carik keje part time utk tampung yuran blaja... nak bantu adik2 blaja... bole layan kereta best2... pakaian branded...

2. kawin dgn orang yg kaya-raya.... hahaa... ni pon untung jugak... bak kata org.. menumpang tuah... ye le... mcm kebanyakan artis2 kita la... ada rupa... dah bole pilih org yg berpangkat... bisnesman2... so lepas kawin tu.. tak la susah payah nak nyanyi2 lagi ke.. bukan golongan artis2 je... golongan kebanyakan mcm kita ni pon kalo dah rezeki kawin dgn org "ada-ada"... mmg bersyukur... tapi harap2.. kawin bukan semata2 atas harta benda la..... mmg hancus punya kemudian hari... byk dah contoh2 kan.... kalo pon pasangan kita tu tak kaya-raya... mgkn parent dia yg kaya raya... family dia kaya raya.... kalo dah terdesak sgt... takkan la parent atau family dia tak tolong kan... btw.. benda ni bukan tak bagus... mmg bagus sebenarnya.... cuma tak semua kita berpeluang dapat peluang ni... Rezeki Allah yg kasi.. cuma jalan rezeki tu je yg berbeza2...

3. Kalo kita tak tergolong dlm 2 golongan kt atas.... dah tentu la.. kita dalam golongan yg ke 3 ni...
golongan yg usaha sendiri utk jadik senang.... tak usaha... jadi mcm tu aje la... kalo makan gaji... maknanya makan gaji la sampi ke tua... nnti dah tua .. dah pencen.. dah tak larat nak buat keje... masa tu mau carik duit mana?.. katakan la anak2 kita pon keje makan gaji biasa je... takkan la kita nak susahkan diorg selalu sangat.. diorg pon akan berkeluarga juga...
Yg ada pencen tu ok la... tp harus ingat.. cukup ke pencen tu utk tanggung perbelanjaan kita nnti? katakan la.. masa pencen tu masih ada anak2 yg belajar lagi... tentu nak kene tanggung diorg... bg yg ber skim KWSP... cukup ke duit KWSP tu cover expenses kita?.. makan minum.. sewa rumah... anak2... kereta... huhuhu...
Jadi.. dah tentu la kita kene berusaha utk dapatkan pendapatan yg lebih... ye la.. kalo asyik kesempitan je... susah jugak... takkan asyik nak mintak tolong adik beradik lain je... sekarang ni byk cabang rezeki yg ada... cuma atas kita je yg nak amik peluang tu atau tak....

Satu perangai org kita ni.... bila kita cadangkan utk buat sesuatu bisnes tu.. ada yg cakap " ala.. benda ni dah ramai org buat... kat opis aku dah ramai yg buat"... ni la ayat2 yg slalu kita dengar... rezeki tu Allah yg kasi... takkan kita buat bisnes utk jual kat opis kita je... ramai lagi pelanggan2 kat luar tu... conton kalo kita pergi ke lowyat plaza... tgk la.. berapa byk kedai henpon... berapa byk kedai komputer... dalam satu bangunan... tapi income diorg tetap lebat jugak...

Benda ni sume atas diri kita jugak... kalo kita anggap benda tu mudah... maka mudah la kita jalankannya... kalo kita dah setkan benda tu sebaliknya... sebaliknya la jugak keadaannya...

Ntah la... macam2 ragam manusia ni... aku ni cakap ni.. bukan la aku dalam golongan yg bagus pon... aku pon mcm korang jugak.. makan gaji... jgn korang anggap aku memperlecehkan org2 kita ... bukan itu maksud aku... aku cuma ceritakan hakikat sebenar sesetengah org kita... betul tak?

Cuba kalo lepak kat kedai2 mamak malam2... kita bole tgk ramai anak2 muda atau tua... yg lepak2... borak2 berjam2.. layan shisya... tgk bole... smpi kedai nak tutup... kadang2 aku slalu terfikir... apa la yg diorg fikirkan... mgkn ada yg bukan lepak kosong... sebab ada jugak yg duduk berjam2 berkumpulan... berdiskusi... mesti ada bisnes baik punya.... kalo mcm tu tak pe... tapi kalo lepak2 setakat nak buang masa... baik tak payah... buang masa dan duit...
bukan la lepak2 tu tak bole... tapi jgn la kerap sgt... kalo lepak jumpa customer ke... buat networking ke... no problem... tapi kalo lepak2 kosong je... tak berkenan aku...

Contoh la.. yg lepak utk layan EPL ... berjam2... air 2~3 gelas... tak masuk air kosong lagi tu... tgk bola.... bila "gol" je.. bersorak... hmm... katala.. kalo team kita sokong tu menang.... kita seronok... kalo kalah... kurang seronok la... dan kawan2 asyik perli je la kan... itu je yg kita dapat... kalo team kita menang.. kita bole naik pangkat ke... dapat kereta baru ke... ok jugak... ini tak... kalahmenang diorg... kita sama mcm tu jugak... balik rumah tido... esok pagi kene bangun pastu kerja.... mcm tu la pusingannya...

Ermm.. ntah apa la yg aku membebelpagi2 ni.... cukup la tu.... ikutkan byk lagi aku nak bebel... nnti ramai pulak yg marah.... jgn marah ha... aku pon ada tergolong dlm golongan di atas jugak... aku tulis ni pon utk diri aku jugak.... motivasi diri sendiri.... nnti org cakap... 'cakap tak serupa bikin'...

pada kawan2 aku yg aku dah explain peluang2 yg ada... teknik2 yg ada tu... kalo ada apa2 nak tanya... sila la tanya... mgkn lepas ni aku dah tak offer apa2 lagi... korang bole baca blog ni utk info2... sebab skrg ni dah ada member2 lama yg jemput dtg opis diorg utk explain peluang2 tu...
dah ada yg buat appointment utk dgr cerita2 aku tu... aku tak cas bayaran apa2 pon... aku suka buat keje ni... kenal ramai orang... dan lagi ramai aku tolong kasi info... lg banyak aku dpt info...
itu la hakikatnya... bukan nak berlagak... tapi mmg aku dah rasa... lagi byk aku tolong.. lagi byk aku dapat... itu Allah dah janjikan...

Ok la.. cukuptk kali ini.... panjang2 nnti bosan plk nak baca....

andai terkasar bahasa .. harap dapat dimaafkan... fikir2 dan renungkan la..
"knowledge does not make u rich"
"applied knowledge make u rich"
dipetik oleh kata salah sorang sifoo aku... wak ezrin..

Wassalam...

0 comments:

Post a Comment