Resing Sampai Lebam

Thursday, January 6, 2011

Assalamualaikum...

Memandangkan hari ni aku samapi awal kat Opis , jadi aku rajin2kan menaip entri ni... masalahnya bila mood ada... idea pulak tadak... huhu...
So untuk topik merapu pagi ni aku nak cerita sikit pengalaman hidup aku..

Seperti korang sedia maklum, kerja aku sekarang bukanlah kerja yang bergaji besar macam korang... dan masa aku mula2 kerja dulu ( kerja kilang kat kelana Jaya ) aku sendiri tade matlamat jangkamasa panjang.... apa yang ada dalam kepala otak aku... carik duit untuk beli kereta... maklum la... masa aku belajar lagi... kawan2 rapat aku sume dah pakai kereta... rasa macam terasing je...

Aku kerja bagai nak rak... dah le keje 7pg sampai 7mlm... pastu sambung overtime lagi.. kekadang sampai pkl 3pg baru balik rumah... Hujung minggu pulak mmg jarang sekali cuti.. memang belasah keje jugak... 4 bulan keje... dah cukup untuk deposit 1st kereta aku... kete sekenhen je pon... cap Honda.. seingat aku masa tu tahun 1999 kot..


Tahun berganti tahun... sampai la aku terjebak dalam dunia resing kete... atau lebih tepatnya "drag"... huraiannya... resing kete sepanjang 400 meter... drpd sebelum ni aku keje sampai 3pg... dah jadi aku resing smpi 3 pg... bersama teman2 baik masa tu... apa2 pon aku nak sebut jugak nama diorg kat sini.... Zul Kapten.. Nizam ( skrg dah layan hartanah jugak).. Mat Jun... Isma... Abg Polis... dan tak lupa seteru rapat aku dulu... Mie.. yg skrg dah berjaya tubuhkan satu nama yang bole dibanggakan... AVANTECH.. yg berpusat di Sri Kembangan... Aku respek Mie ni sebab dia berjaya memaksimumkan minat dia sehingga menjadi satu bisnes...


Ok.. cukup pasal drag... ketika tu.. hasil dari duit overtime yg bagi diri aku dah cukup banyak.. aku try la cari sumber pendapatan pasif... antaranya.. aku beli 2 ketul public phone... kongsi dgn kawan aku... belas2 ribu jugak.. pastu pasang kat Shah Alam Sek 18 ( kalo tak silap ).. dan satu lagi kat Sunway... aku rasa aku pernah cerita ni masa awal2 aku buat blog ni dulu...

Disebabkan mnotivasi kat tinggi... bisnes public phone aku tu gagal begitu sahaja setelah beberapa bulan aku merasa duit tu... bukan apa disebabkan sikap sesetengah rakyat 1 Mesia ni yg mmg selalu gatal tangan nak menjahanamkan benda2 mcm tu...pernah masa aku nak kutip duit... aku tgk beberapa budak muda tgh sumbatkan batang aiskrim dalam lobang masuk siling tu... nak aku tegur nanti ke longkang pulak aku... huhu.. so.. lama kelamaan aku naik 'fedap'..

Apa yang aku nak ceritakan ialah... masa tu tak terlintas dalam benak kepala otak aku untuk memiliki banyak rumah ( walaupon skrg bukan byk pon)... pada pemikiran aku.. dgn pekerjaan aku masa tu.. memang tak layak la nak beli rumah byk2... sebijik pon dah kira bersyukur kalo dapat.,...

Dan masa tu jugak jangan harap la aku nak pegi apa2 seminar pasal pelaburan... mungkin aku rasa dgn gaji dan overtime aku masa tu .. aku dah idup selesa... sehingga aku pindah kerja yang bagi aku lebih selamat... tetapi gaji pulak tak selebat kerja kilang dulu..... then baru aku rasa aku perlu bergerak jugak...

Dan seminar pertama yg aku pegi ialah.. seminar hartanah pada hujung tahun 2009... bermula dari itulah gaya pemikiran aku berubah... dan sehingga kini.. aku suka dgn perubahan hidup aku ini....

Dan kini.. setelah mendapat peluang bekerjasama dgn TuanBri dan Naza untuk menganjurkan seminar seumpama seminar yang aku pergi dulu... aku harap ada orang2 kita yang mungkin akan berjaya ( walaupon aku blom berjaya lagi)....


Ok la tu.. dah cukup merapu dah ni.... buang masa korang je...

Wassalam..

brobudin : byk lagi benda yg aku buat sebelum terjerumus dlm bidang hartanah ni... nanti ada masa aku cerita merapu lagi...

11 comments:

wan_ej8 said...

Fuh mmg best entry ni bro..aku mmg suke bace tentang pengalaman mcmne org biasa mcm kite ni berjaya..

Bagi aku setiap individu "biasa" yg berjaya..pasti ada cerita disebaliknye...yela kite bukannye lahit dari golongan yg kaya..huhu
Apa yg penting kite jgn putus asa..sbb bila kite putus asa..disitu la kubur kite sbnrnye..

Tuhan tidak akan mengubah nasib seseorang itu..jika die tidak mengubah nasibnya sendiri

bakat said...

fuhhh.. respek2. bile bahagian ke 2 brobudin

semang said...

i like!!!

Spezzy Shah said...

bakat:.. kalo asyik cerita pasal aku je.. boring nanti...

wan_ej8 said...

hehe..kalo bro boring cite psl bro..bro cite la psl org lain plak tapi dari pandangan bro..huhu

Spezzy Shah said...

Ko nak aku cerita pasal ko ke?

wan_ej8 said...

hahaha...jgn la bro...aku bukan ade pape pun bro..huhuhu

Kemm said...

tahniah geng.. semoga ko bertambah maju & lebih berjaya.. teruskan usaha anda untuk membantu rakan-rakan lain..

bakat said...

bro budin, cerite ko mmg menyayat hati.. kisah kehidupan mat resing dan bagaimana terbukak hati utk master bidang hartanah..

Aku ade gak kwn aku hardcore MHCC.. bole kasi tunjuk blog ko ni biar dpt pencerahan sikit.. heh

Unknown said...

budin, patut la seminggu dua ni ada tersedak skit aku, rupanya nko citer pasal kita masa giler kat alam megah dulu.

apa citer skang?? ada dapat tambahan lagi ker...

zull

Spezzy Shah said...

zull: tgh usaha....

ko apa citer?

Post a Comment