Soalan: Ok tak tempat tu??

Wednesday, January 26, 2011

Assalamualaikum...

"Bro... Nak tanya sikit... Kondo Kaya kat Jln Tan Sri Wanej9 tu ok tak??..."... atau " Bro..Aku tgk iklan ni.. Apt Mahligai Syahdu nak jual... harga dah murah... Bro tau tak harga pasaran kat situ?.. area mana tu yek?"...



Itu adalah antara soalan2 yang yg seringkali terpacul dr speaker henpon aku..... Apa rasa korang kalo dapat soalan macam tu... rasanya Tuan Haji Ho pon belum tentu dapat jawab.... huhu...

Soalan kedua tu yg tak bole blah.... mcm mana korang bole kata murah sedangkan korang sendiri tak tau harga pasaran kat situ.... huhu....

Apa yang aku nak tekankan kat sini ialah... korang mestilah faham dan tahu  kawasan tu... then baru la korang cari rumah yang sesuai.... bukan main redah tgk iklan2 kat internet... kalo korang tanya aku... bukan aku takmo jawab... tapi aku bukan lah tau semua kawasan kat lembah klang ni... jangan anggap aku ni lebai google pulak... huhu...

Nasihat aku... kepada yang baru nak mula menceburi bidang hartanah ni... dan juga yang mahu berjimat utk tidak pegi seminar ke.. program ke.... korang mula la dulu di kawasan yang korang memang dah 'terrer'... yakni dah hafal selok belok jalan... dah tau kat mana flat.. kat mana kondo... atau lebih senang cakap.. kat sekitar area korang tinggal.... so.. tade la menggelabah nak tanya orang pasal tempat yang korang sendiri tak biasa....

Kalo mmg tempat korang tinggal tu tade yg berpotensi... cuba keluar sikit ke kawasan sekitarnya.... tak perlu pegi jauh2 tempat yg korang sendiri tak tau...

Bila korang dah tau selok bel;ok tempat korang tu... baru la korang study pasal hartanah tu... sesuai ke tidak untuk pelaburan....  dan korang kene la tau apa ciri2 hartanah untuk pelaburan pulak....

Apa yang aku perhatikan pada org kita ni... kebanyakannya... suka jadi pak turut.... tengok kawan2 berjaya dlm bidang hartanah... mula la berpusu2 nak beli rumah jugak... Kawan beli Apt A... dia pon nak beli Apt A jugak... tapi lepas tu kawan tu senyum.. tapi dia pening.... sebab apa?/.. sebab kawan dia tu belajar pasal pelaburan hartanah sebab pegi Program HArtawan Hartanah ( promosi sikit)... tapi dia cuma ikut kawan je...

Sama jugak dalam bidang lain.... skrg dok sibuk orang kita beli emas.... kalo tengok.. ejen2 jual emas pon dah tumbuh macam cendawan.... korang pon redah beli emas jugak... berketul2 emas kat rumah.... pastu nak beli susu anak dah tade duit.... kasi la anak tu gigit emas tu... ye la... nak dijual semula... harga tak cover lagi... sayang pulak... huhuhu...


Jadi.. apa2 pon... yang penting... korang belajar dulu pasal sesuatu yang korang nak buat... jangan la jadi pak turut je....

Sekian...

brobudin: Nak buat ribu2 punya untung... tapi tanak keluar duit utk belajar mcm mana nak buat... senang cakap... SUME NAK FREE...

Ye la kan... benda FREE ni kan best....

3 comments:

wan_ej8 said...

menarik jgk entry ni bro..biasa la penyakit yg slalu ada pada org melayu kite...."Nak cantik tapi FREE"

mmg tidak dapat dinafikan...utk kite dapatkan sesuatu ilmu itu mmg byk dugaan dan cabarannye...ia bukan la semudah yg disangka...mmg btul kate org..bukan senang nak jadi senang...dan bukan susah nak jadi susah..

saya ada pesanan utk kwn2 di luar sana.
"sebelum kite membuat pelaburan dlm bidang hartanah ini...labur lah utk diri sendiri dahulu"..fikir2kan lah

fiz said...

harap terkena pasa sapa2 yg kemut duit ni.. hehe..

www.tuanbri.com said...

saya setuju!

Post a Comment